<>

EAO

Voor de Africa Eco Race heb ik mij aangesloten bij het EAO team van Martin Fontyn.

Met zijn jarenlange ervaring in de rallysport kan ik mij geen beter team wensen.

Meer weten over EAO?

logo eao transparant zwart klein

113Online

113Online is het goede doel waar Mark de rally voor gaat rijden.
Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk geld in te zamelen.
Maar waarom dit goede doel?

Naar de 113Online website

Help mee!

Wil je meewerken aan dit project?

Kijk welke mogelijkheden er zijn om sponsor of partner te worden. Er zijn verschillende mogelijkheden om uw bedrijf te verbinden aan dit project!

Meer informatie

‘We moesten volgas door het mulle zand en ik kwam er zo doorheen!’

Categories: Nieuws

‘Wat een lange dag!’ roept Mark boven het geluid van een heel druk bivouac uit. ‘We hebben enorm veel offroad gereden vandaag en hebben met de RAID onze eigen weg gezocht. Er is één auto van de organisatie bij ons en daar zit Lulu, de oude bijrijder van Jean Louis Schlesser in. Die kent Marokko op z’n duimpje en heeft voor ons mooie routes gevonden.’

Mark heeft enkele honderden kilometers van het wedstrijdroadbook gereden, een prachtige rit door de bergen en over zanderige pistes in Zuid-Oost Marokko. ‘We zijn een rivierbedding overgestoken, heel ruig terrein met grote rotsen en een oever van mul zand. Daar hadden we niet helemaal de handigste plek uitgezocht. We moesten door het water en dan volgas omhoog. Ik reed er op de motor gewoon zo doorheen. Dat was een prachtig moment, helaas zaten vervolgens de auto’s helemaal vast en moesten losgetrokken worden.’

‘We hebben zelf de duinen niet gereden maar daar ben ik niet rouwig om, het was zwaar zat zo. Er waren heel veel zandpaden met poederzand, van dat echt fijne spul. Daar moest ik vol het gas erop om te blijven rijden, ik ben een paar keer bijna vast komen te zitten. Maar dan ging ik achterop zitten zodat het achterwiel meer grip kreeg en dan ging het wel weer. De motor kreeg dan meer snelheid en vloog er zo overheen.’

‘Vanmiddag zagen we aankomen dat we in het donker zouden moeten rijden en dus hebben we lekker gegeten bij een klein restaurant, de Auberge du Lac Maïder. Daarna gingen we over de piste verder naar het noorden, om bij Zagora na een tankstop via de weg naar het bivak te rijden. En daar zijn we nu, heerlijk.

Gister heb ik de proef in één keer gereden, een flink stuk vooruit de andere RAIDers. Het ging ook prima, maar het bleek de bedoeling te zijn dat we meer bij elkaar bleven. Toen de oude bijrijder van Schlesser begreep dat ik alles genavigeerd had zonder GPS van de organisatie knipperde hij wel even met z’n ogen, hij vond dat als ik zo kon rijden ik best bij de race kon meekomen.’

‘Volgens mij hou ik dát nog niet vol over die lange afstanden, maar zo’n kort stuk was echt lekker om te rijden. Het compliment is heerlijk om te krijgen, het geeft me veel zelfvertrouwen. De voorbereiding die ik heb gedaan, daar heb ik nu plezier van. Vanochtend had ik geen last van mijn spieren en ik heb gaandeweg de dag genoeg kracht om het vol te houden.

‘De motor is heel wendbaar, ik doe niet gek en heb tijdens het rijden mooi de tijd om te navigeren en alles te bekijken. Hij krijgt nu een fris filtertje en nieuwe olie en houdt het prima. Verder is het een heksenketel hier in het bivak, alle teams zijn hard aan het werk om de boel weer recht te breien’na deze zware dag. Generatoren draaien, er wordt gesleuteld en gelast.’

‘Alle reacties uit Nederland vind ik prachtig, het is heel fijn om te merken dat jullie me zo volgen. In elk geval wil ik iedereen een goed 2014 wensen. Voor mij was de eerste dag van 2014 lang en goed geweest. Nu ga ik lekker mijn roadbook halen en voorbereiden en daarna slapen. Tot morgen!’

Morgen heeft Mark een etappe van 400 kilometer offroad voor de boeg, met de finish in Assa. Het zijn met name paden, bergpassen en zanderige pistes, een prachtige route richting het zuid-westen van Marokko. Wil je hem steunen, doneer dan aan stichting 113 Online, Mark wordt van elke donatie op de hoogte gehouden!

Helaas geen foto’s van Mark vandaag maar wel ander beeld dat een goed idee van de etappe geeft:

1512001_631157253589979_2121257557_o AFR14D02J1963 AFR14D02A0005 AFR14D02A0035 AFR14D02A0119 AFR14D02J1578 AFR14D02J0964